Wozownia – Twierdza Toruń. rozbiórka – 2016r.

Budynek dawnej wozowni. Jeszcze do niedawna pełniący funkcję magazynu wojskowego, do końca lat 90tych XX wieku utrzymywano tu służbę wartowniczą WP. Natomiast już od kilku czy kilkunastu lat budynek był pustostanem. Po śmiertelnym wypadku jaki zdarzył się na szwalni (ul. Gen. Józefa Chłopickiego w Toruniu jakieś 2 lata temu) zamurowano wejścia. Wydaje się, że nie przeszkadzało to aby dostać się do środka.

Dokładny opis budynku tuż przed rozbiórką można znaleźć tutaj.

Dziś tam przejeżdżałem, czytałem już wczoraj, że budynek jest w rozbiórce. Wielokrotnie mijałem go od kilku lat. Czułem, że tak to się skończy. Byłem ciekaw w jakim stanie był dach, bo od tego się zawsze zaczyna.

Tutaj dach był dwuspadowy drewniany, o bardzo małym spadzie, rzędu kilkunastu cm. Rama dachu z belek i legarów, podtrzymywana była przez drewniane stemple z zastrzałami. Ta drewniana konstrukcja wymagała na pewno porządnej konserwacji. Ale na pierwszy rzut oka wydawała mi się „zdrowa”. Doskonale widoczne elementy na filmie z rozbiurki – tutaj i na powyższym blogu.

Od razu skojarzył mi się nieistniejący już budynek magazynowy z XIX wieku w Aleksandrowie Kujawskim – w miejscu gdzie dziś stoi Netto. Piękny podwieszony dach drewniany i daszek nad rampą. Dzieła sztuki ciesielskiej XIX wieku. Niestety wszystko poszło w drzazgi, ale ten w Aleksandrowie był w dużo gorszym stanie i nasiąknięty wodą, często z dziurami. Tutaj kilka zdjęć. Tutaj tego nie zauważyłem, ale na górze nie byłem osobiście.

Z reguły to naprawa i renowacja elementów drewnianych przysparza najwięcej problemów. I od niej tez zaczyna się proces niszczenia budynku. Złomiarze zabierają rynny, woda podmywa konstrukcję dachu i już. Woda dostaje się na ściany i wymywa spoinę. Woda dostaje się tez przez dziury w papie na drewnianą konstrukcję powodując jej butwienie. Tutaj budynek wydawał mi się w nie najgorszym jeszcze stanie. Ale pewnie jakby chcieć mieć pełną użytkowość to należałoby zainwestować w remont tej drewnianej konstrukcji.

Poniżej kilka zdjęć.

wozownia twierdzy Toruń: rozbiórka 2

wozownia twierdzy Toruń: rozbiórka 2

wozownia twierdzy Toruń: bam bam bam

wozownia twierdzy Toruń: bam bam bam

_MG_1608

wozownia twierdzy Toruń: słup podtrzymujący murłatę

wozownia twierdzy Toruń: słup podtrzymujący murłatę

wozownia twierdzy Toruń: rozbiórka

wozownia twierdzy Toruń: rozbiórka

wozownia twierdzy Toruń: stemple pierwszego piętra

wozownia twierdzy Toruń: stemple pierwszego piętra

wozownia twierdzy Toruń: 4 pytania

wozownia twierdzy Toruń: 4 pytania

wozownia twierdzy Toruń: sposób łączenia belek

wozownia twierdzy Toruń: sposób łączenia belek

_MG_1621

wozownia twierdzy Toruń: elementy dachu

wozownia twierdzy Toruń: elementy dachu

Wizyta 20.08.2016

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii architektura militaris, architektura XIX wieku. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s